Kiedy do logopedy?
– Rodzicu, jeśli zauważysz, że Twoje dziecko oddycha przez usta, a nie przez nos,
– gdy zauważysz, że rozwój mowy Twojego dziecka jest opóźniony,
– gdy zauważysz, że Twoje dziecko podczas mówienia wsuwa język między zęby,
– gdy zauważysz, że Twoje dziecko mówi z tzw. poszumem nosowym (dziecko mówi tak, jakby stale miało katar),
– gdy zauważysz, ze mowa Twojego dziecka jest niezrozumiała dla otoczenia,
– gdy zauważysz, że Twoje dziecko myli nazwy zbliżone do siebie ( np. koza – kosa)
– gdy zauważysz, że Twoje dziecko głoski dźwięczne zastępuje bezdźwięcznymi, (wymawia b jak p,
d jak t,
g jak k
w jak f
z jak s
ż jak sz)
– gdy zauważysz, że płynność wypowiedzi Twojego dziecka jest zakłócona
Nie bagatelizuj tych problemów! Wczesna pomoc i interwencja logopedyczna jest gwarancją prawidłowego rozwoju emocjonalno-społecznego i zwiększa szanse na sukces szkolny.
Etapy rozwoju mowy dziecka
Rozwój mowy dziecka możemy podzielić na 4 okresy:
1) Okres melodii – trwa od urodzenia do 1 roku życia. W 2-3 miesiącu życia dziecko zaczyna głużyć, czyli wydaje dźwięki o przypadkowym miejscu artykulacji. Głużenie jest oznaką dobrego samopoczucia dziecka. Około 6 miesiąca dziecko zaczyna gaworzyć, czyli powtarza dźwięki zasłyszane w otoczeniu. Wtedy dziecko zaczyna powtarzać szeregi sylab ma-ma-ma, ba-ba-ba, la-la-la….
2) Okres wyrazu – przypada na drugi rok życia, dziecko zdecydowanie więcej rozumie słów, wyrażeń i zdań, niż jest w stanie wypowiedzieć. W okresie tym, obok istniejących samogłosek, doskonali się artykulacja spółgłosek: m, p ,b, t, d, n, k, ś, ć, czasem ź i dź.
3) Okres zdania – przypada na okres między drugim, a trzecim rokiem życia. Jest to czas budowania zdań. Na początku są to zdania proste, złożone z dwóch lub trzech wyrazów, stopniowo przechodzą w wypowiedzi bardziej złożone (cztero – pięciowyrazowe). Charakterystyczne jest również w tym okresie „poprawianie mowy dorosłych”. Dziecko nie potrafi wprawdzie wypowiedzieć poprawnie wszystkich głosek, ale słyszy błędy w wypowiedzi i poprawia ją.
4) Okres swoistej mowy dziecięcej – przypada na okres przedszkolny (między 3 a 7 rokiem życia), wzbogacany jest wtedy zasób słownictwa i rozwijana umiejętność budowania zdań złożonych oraz następuje dalszy rozwój artykulacyjny. Kończący się okres swoistej mowy dziecięcej powinien zaowocować tym, że 6-latek powinien mieć już utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.
Ewa Kloge logopeda, terapeuta ręki
mail: [email protected]